Kapitalet

, #

265

2022-08-15

Evig anställning

Stämpla in. Stämpla ut. Det är hela arbetsbeskrivningen för den som får en "Evig anställning". Ett ekonomiskt konstverk som ska sätta Västlänken på världskartan 2019. Projektet väcker debatt. Konstrådet är lyriska. Men allt krockar rakt in i en liten och okänd paragraf i en förordning som nästan ingen har hört talas om.

Här nedan ligger transkribering eller manus till avsnittet i den mån detta finns.

M: Från Monopol Media, det här är Kapitalet, Jag heter Marcus Morey-Halldin


E: Och jag heter Elinor Ahlborn


M: Elinor, jag tänkte bjuda på lite sci-fi: Jag tänkte måla upp ett framtidsscenario för dig. Tänk att du befinner dig i Göteborg. Året är… 20…..26. Du är.. arbetslös, du sitter med din iphone 19, och scrollar platsbanken på arbetsförmedlingens hemsida


E: Riktig dystopi-scifi


M: Ja, men snart blir det festligare, för en annons har en titel som sticker ut: Evig anställning.  Och snart märker du att det här är inte vilken annons som helst. Den börjar “Vi söker dig som vill forma morgondagens Station korsvägen” men sen så börjar den spåra, du skrollar ner för att förstå vad det handlar om men istället ser du det här


ILL Agnes Tack för tången! Tack för doften av tång! Tack för hamnen! Tack för havet! Där står du. Mitt i. Vad står du där som? Som en räka! En positiv räka! En flexibel räka! En prestigelös räka! En målinriktad räka! Tack för det! Tack!


E: VAD ÄR DET HÄR


M: Det här är en platsannons, skriven av en poet, för ett jobb, som är en del av ett konstprojekt. Konstverket Evig anställning av den mystiska konstnärsduon Goldin -Senneby.


Elinor: Okej så den här platsannonsen är en del av en konstverk som består av en FAKTISKT anställning?


Marcus: Ja – som alltså ska läggas ut 2026. (?)


M: 2017 är det här verket är med i en konsttävling. Den som vinner ska få stå för den konstnärliga utsmyckningen den nya stationen Korsvägen i Göteborg, en del av det här stora byggprojektet västlänken.


E: ok..som en arkitekttävling typ


M: Japp, I juryn sitter folk från statens konstråd, fråg gbg stad och trafikverket. Juryns ordförande är statens konstråds direktör Magdalena Malm. Hon säger att juryn är överens om att Evig anställning är en solklar vinnare.


För det fanns en väldigt stor enighet i juryn och jag minns att jag har varit med i sådana projekt förut. Så jag sa så här Jag vill bara att innan vi bestämmer där så ska ni veta att det kommer att bli en otrolig diskussion om verket. Det kommer inte vara liksom det enkla, lätta, liksom sättet som alla gillar på en gång, utan det kommer väcka jättemycket diskussioner.




M: I slutet av 2017 offentliggörs det att evig anställning vunnit - och Magdalena Malm har rätt i att diskussioner, det kommer det att bli, för det här verket, som bygger på en av den franske ekonomens Thoma Pikettys teorier.



Men nu ser det ut som att det här verket,TROTS det självsäkra beslutet från juryn -  aldrig kommer bli av överhuvudtaget. Och det på grund utav det svenskaste vi har: Myndigheter som ingen har hört talas om och en klausul, i en förordning som ingen heller har hört talas om



M: I dagens Kapitlet: Det ekonomiska konstexperimentet som satte västlänken på världskartan — och den LILLA OKÄNDA doldis-paragrafen som plötsligt satte stopp för allting

Efter det här



Akt 2


E: Ok så 2017 så är det en stor konsttävling om att få utforma Korsvägen, en ny station som ska byggas i GBG. Verket som vinner heter Evig anställning, och en del av det verket innehåller en livs levande person, som har den här eviga anställningen, och ska göra nåt… på stationen. Och allt det här har med Ekonomen Thomas Piketty att göra. Hur då?

M: Han skrev ju den där “Kapitalet i det tjugorfärsta århundradet” som först publicerades 2013


E: En kioskvältare


M: Den utgår från flera hundra års data om inkomster och kapital och hur de har fördelats i samhället:  Och nu får alla Pikkety-head ursäkta för den vääldigt grundläggande sammanfattning men hans analys visar att Kapital med tiden  inte tenderar att spridas och "sippra ner" till allas så att alla får det bättre i samma takt utan tvärtom koncentreras till ett fåtal


E: klyftorna ökar med tiden


M: Ja, och en grej som får ett väldigt genomslag är en formel som beskriver den här tendensen. På engelska lyder den R är större än G


E: Vad betyder det då?


M: R är return, eller kapitalavkastnig, och G är Growht eller tillväxt. Och när R växer mer än G så blir det mer ojämlikt , och det här är särskilt sant när tillväxten i ekonomin inte så stor.


E: Så i sämre tider så tjänar de som redan har kapital ännu mer?


M: ja, och Pikkety hävdar att det är så det har sett ut sen 1980, typ.Det är det som Evig anställning handlar om, alltså att ojämlikheten ökar när R är större än G. Hela hela verket blir som ett experiment Att kolla om Piketty har rätt, i formen av ett konstexoeriment


E: Och liksom, HUR testa det med den här eviga anställningen då?


M: Konstnärerna Goldin o Sonneby skulle investera pengarna de får för utsmyckningen, ungefär 7 miljoner,  i fonder. De pengarna växer år för år och med den avkastningen kan man betala en lön för personen som får en “Evig anställning”


Ibland blir det ju en illustration men här blir det en person som går till jobbet varje dag,


E: Okej så man skulle VISA att det går att leva på avkastning på kapital. Utan att jobba då, fast också genom att jobba, på sättet stämpla in och ut och befinna sig på stationen..?


M:  Ja, eller den behöver inte ens befinna sig på stationen för att få de här 21 600 som lönen ska vara till en början. Juryordföranden Magdalena Malm från statens konstråd var minst sagt förtjust i den här förslaget som skulle ta Piketty från boksidorna till perrongen,


Det var en i en stor budget för en stor station och då har de omvandlat den storleken som har att göra med fysisk storlek till en tidsrymd som är 120 år,  som är beräknad livslängd på stationen. Och bara det var ju liksom som att de bara vänt på alltihop och gjort en helt annan struktur. (Det var ju ett otroligt oväntat förslag och helt annorlunda mot alla de andra kan man säga.)


M: Och som en del av förarbetet, som alltid måste finnas för att visa HUR verket ska göras, vanligtvis kanske det handlar om jag vet inte hållfasthet. Men i det här fallet

så hade Goldin o Senneby beställt en analys av en bank, som gjorde massa analyser av historisk avkastning och gjorde simuleringar framåt. Enligt den här banken så var det 78% chans att de här pengarna skulle räcka i 120 år



E: Alltså lika långt som man räknar med att statinoen ska finnas! Ok, så funkade finansieringen - men jag fattar fortfarande inte riktigt hur verket skulle, eh, upplevas då när man väntar på sitt tåg på Korsvägen?


M: Dels skulle det väl sitta nån slags plakett nånstans, dels så skulle Evig anställning ha de här fysiska delarna: Ett volvo-fabriks-isniperrat omklädningsrum o stämpelklocka, som är kopplad till ett arbetsljus ovanför perrongen


när personen checkar in på morgonen så tänds fabriks lamporna i lokalen och och allting liksom ser ut i estetik som som känns som en Volvo fabrik. Sedan tror jag att att det är ju också något som sprider sig och det är lite det som liksom den här berättelsen om verket och mytologin kring dem till exempel som skapas, tänker jag kommer också föra det vidare




E: Okej, och varför blev folk så arga på det här då?


M: Som vanligt med offentligt finanserade verk tyckte folk att det var slöseri på skattepenhaar på nåt flum, men även inom konstvärlden fick verket kritik:

kunstrkitiks chefredaktör Frans Josef Petersson frågade soig “ska vi ha arbetsgivarkonst nu”?

Han och andra  tyckte det var alldeles för cyniskt och nån tyckte också att den här anställda skulle uppfattas som en person utan rättigheter, det var liksom ett verk med uppifrånperspektiv




M: Men det var ju också många som gillade det (Glenn hysén tyckte det var en görskoj idé) och det fick uppmärksamhet i hela världen - washingpon Post skrev om verket och trots att annonsen inte låg ute så började det   och det började inkomma spontanansökningar,



Vi fick ju också då spontanansökningar då från folk från verkligen alla världsdelar


typ nån från bangladesh som skriver att den ska göra sitt yttersta om den får jobbet.

E: Yttersta i att .. göra ingenting och vara en symbol .. svårt ändå!


M: Men samtidigt om det puttrar på med artiklar om verket i media, så blir det problem bakom kulisserna. För att om den där ekonomiska kalkylen ska hålla som ska finansiera den här tjänsten ska hålla, så måste pengarna in på börsen senast 2019 - och här blir det problem


E: De här 6 miljonerna som ska ge en avkastning som ska ge en lön i 120 år!


M: Rent praktiskt skulle det startas en stiftelse, som skulle investera och vara arbetsgivare till den evigt anställde . Men det här sker inte. För när idén ska gå från pappret till verkligheten, så spelar det ingen roll att det på förhand har gjorts riskanalyser med jurister osv osv - projektet åker rakt in en bergvägg.  


M: 120-årigt konstprojekt, möt  Kapitalförsörningsförordningens andra kapitel sjunde paragraf




Efter det här





Akt 3:



E: Ok så konstverket Evig anställning ska bli en del av en ny station i Göteborg. Tanken är att 6 miljoner kronor ska läggas in i en stiftelse som sen investerar på börsen, och sen ska avkastningen bli en lön till en livs levande person som får den eviga anställningen som ska börja 2026 när det är tänkt att stationen ska vara klar. Men så krockar konstverket rakt in i  en paragraf?


M: Ja, eller som Göteborgsposten så dramatisk kallar den när det här blir allmänt känt - “En okänd klausul.” Den finns i kapitalförsörjningsförordningen och lyder såhär:


En myndighet får inte utan regeringens medgivande förvärva aktier eller andelar i ett företag, göra kapitaltillskott eller på annat sätt öka statens röst- eller ägarandel i ett företag


M: Det här är Ulrika Sandstet, utredare på eknomistyrningsverket. Och när hon säger företag här så betyderdet  också föreningar o stiftelser


E: Ekonomistyrningsverket. Dom visste jag inte fanns


Det visste inte Ulrika heller innan hon sökte jobb där


Nej, jag hade ingen aning om vad Esv var, och det är ju så att Esv är en ganska anonym myndighet


M: ESV. De är en liten myndighet som ligger under finansdepartementet gör lite olika gejer, de gör prognoser för statens finanser, de ser över vad sverige gör med olika eu-pengar, och så håller de på med utredningar och är allmänna experter åt myndigheter inom redovisning, finansiering och styrning. Och så har de blivit delegerade att ha hand om vissa förordningar…


E: Okej, alltså den mystiska förordningen som sabbade för Evig anställning antar jag


M: Ja! Och för att fatta den här byråkratikarusellen, så måste man först fatta vad en förordning är.


E: ok


Om vi säger att grundlagar är de viktigaste mest basic lagarna, sen kommer då vanliga lagar och sen kommer förordningar, som regeringen kan besluta om utan att fråga riksdagen. Det är alltså regeringen som har hand om dem


Men så i vissa fall så kan då regeringen delegera ansvaret till myndigheter, eller peka ut vissa myndigheter och säga att ni har ansvar över den här kapitalförsörjningsförordningen


: E: Okej så regeringen har delegerat ansvaret för Kapitalförsörjningsförordningen - Som alltså säger att myndigheter inte får förvärva aktier eller andelar i ett företag utan regeringens medgivande - till Ekonomistyrningsverket. En okänd klausul har getts till en doldismyndighet. Och allt det här kom upp i ljuset när Evig anställning skulle lanseras!


M: Precis, för enligt klausulen så får inte statens konstråd som är en myndighet, köpa aktier eller sätta in pengar i ens stiftelse.


Sen finns ju då olika undantag, typ affärsverk som är myndigheter som får bedriva business


E: Men varför finns den här klausulen då?


M: Nej men  handlar om vad en myndighet ska ägna sig åt och att politiker (och i slutändan medborgarna) ska veta “Vad får vi för pengarna” :


Regeringen och riksdagen styr myndigheterna via instruktioner, regleringsbrev, via finansiering och så vidare. Man har full insyn och myndigheterna rapporterar tillbaka till regeringen via sina årsredovisningar varje år där man beskriver hur har pengarna använts? Vad har vi gjort i verksamheten? Vilka mål? Och så vidare har vi uppnått.

Dett här ingår liksom i inom staten och där har man full insyn i de statliga myndigheterna. Och man har kontroll över skattebetalarnas pengar och kan ha kontroll över att de faktiskt används på rätt sätt och går till det som är tänkt att de ska gå till. Men när man skapar en annan verksamhet form som ett företag så har inte riksdagen samma insyn och kontroll.


E: Men i den här klausulen så stod det ju nåt om regeringens medgivande… kan inte bara statens konstråd fråga?


M: De gör de också. 2019 vänder sig Statens konstråd till kulturdepartementet. Men då svarar regeringen, att i just det här fallet det måste man isåfall gå via riksdagen för att få det här undantaget. Men sen undertecknar kulturminister Amanda Lind ett beslut där det står att ”regeringen avser inte att gå vidare till riksdagen med ärendet”. Och thats that.


E: Okej dom bara typ, pallar inte eller nåt. Och efter det är det kört alltså?


M: Ja, alltså eftersom pengarna inte investerats än så håller inte kalkylen även om man skulle få investera pengarna. Men grejen är att HELA Västlänken-bygget är drabbat av förseningar, så det blir nog ÄNDÅ inte 2026 station Korsvägen öppnar.


M: Men Statens konstråd och Trafikverket hoppas ändå att man ska kunna hitta pengar nån annanstans. Kanske från en stiftelse eller nån mecenat?


M: I slutet av 2021 hoppas Statens konstråd fortfarande på att Evig anställning ska bli av. Trafikverket fortsätter också hoppas på det. Men det skär sig mellan dom två myndigheterna.


E: Alltså Trafikverket och Statens konstråd. Dom börjar bråka med varandra trots att dom båda vill samma sak, att Evig anställning ska bli av?


M: Ja. För Konstrådet tänker att konstnärerna, Goldin Senneby, kanske bara kan jobba om sitt förslag så det funkar. Medan Trafikverket säger att, nä men då blir det för långt ifrån förslaget som vann från början, Evig anställning. Under våren 2022 så kritiserar de varandra fram och tillbaka i media.


M: Men sen till sist kring midsommar så enas Västlänkens ledningsgrupp om att gå vidare en gång för alla och lämna Evig anställning bakom sig. Konstnärsduon Goldin Sennebys kontrakt ska rivas.


E: Vad trist för konstnärerna! Och konsten!


M: Ja Goldin Senneby blir såklart sura och säger till GP att Trafikverkets hantering av processen har varit “katastrofal” och att dom kanske ska kräva skadestånd för kontraktsbrott.


E: Så vad ska det bli för konst på Korsvägen nu då?


M: Det vet vi inte än. Det ska bli en ny tävling, som ska genomföras i raketfart. Dom hoppas att nya vinnare ska kunna börja jobba i november.


E: Då kan man väl hoppas att det blir ett förslag som inte krockar med nån krånglig förordning då.


M: Vi får väl se


E: Men varför kollade man inte upp att det skulle gå att få till det här INNAN man utsåg Evig anställning till vinnare?


M: Nämen Magdalena Malm från konstrådet som satt i juryn menar det gjorde man, bara inte tillräckligt.


Det är inte så att man bara att det här i supercoolt nu kör vi, utan det var ju ett ganska gediget arbete på olika nivåer.

Jag tror att det som gjorde att att just det här förslaget liksom ändå slank igenom, trots att det faktiskt inte skulle ha gjort det om att man hade gjort en längre analys var att det fanns inget prejudikat. Det fanns inget liknande tidigare.

Det verkade som att det skulle gå när de juristerna tittade på det liksom.

Jag tror att man måste göra så. Man måste göra så gott man kan i den situationen utifrån den kunskap man har. Någon gång kommer inte att gå. Men om vi väljer att hålla oss väldigt långt från kanten så kommer vi att göra väldigt tråkig konst och väldigt tråkig konst och onödigt.


E: Man kan ju också sammanfatta det som att problemet var att den okända klausulen var SÅ okänd hos en så VÄL dold doldismyndighet att det typ inte var rimligt att de skulle kunna hitta den i förväg!


M: Men nu efter det här avsnittet kommer ingen myndighet nånsin missa kapitalförsörningsförordningen


M: Kapitalet är slut för idag - jag heter Marcus Morey Halldin, du heter Elinor Ahlborn .Gunnar Harrius jobbar också här och vår chef heter Jacob Bursell och avsnittet är mixat av Jesper Hagenborn.