Monopol Media AB
Skånegatan 81
115 35 Stockholm
559061-4425
Kontakt
Jacob Bursell

Under poddmarknadens motorhuv

Monopol Media 18 February 2020

Att producera en podd är en sak. Att nå lyssnaren är en helt annan femma. Här berättar Edward Jewson om uppstarten Podspace, poddmätning och om tekniken som ligger bakom poddens framfart.

Hej Edward! Vem är du, och vad är Podspace?

– Hej! Jag har i olika former hållit på med mjukvaruutveckling i femton år, idag som konsult på bolaget Bowtie som jag driver tillsammans med två vänner. Podspace är en nystartad tjänst för hosting av podcasts. Vi började arbeta på det under förra sommaren, och tjänsten blev publik i höstas. Vi har hittills valt att fokusera på distribution av podcasts, vilket innebär att det är en tjänst där du betalar en fast avgift för att publicera och distribuera din podd. Vi jobbar alltså inte med att sälja annonser och liknande. 

Varför vill ni bygga Podspace?

– Vi har alltid haft en tanke om att det vore kul att bygga något eget, och vi är alla stora poddkonsumenter. Sen var det lite av en slump att en poddare nämnde att han hade problem med Libsyn, och undrade om det inte fanns något bättre sätt. Då byggde vi en prototyp som fungerade bra, och kom i kontakt med Make Sense Media (Filip & Fredrik, Pillowtalk m.fl.) som letade efter ett alternativ till Acast. De flyttade till Podspace, och sen har det rullat på. 

Hur ser infrastrukturen bakom en podd ut? 

– Vi har två komponenter. Dels är det ett publiceringsverktyg där du kan ladda upp nya avsnitt och se statistik med mera. Den andra delen är ett distributionsnätverk som ser till att avsnitten faktiskt når ut till alla de olika program som lyssnaren använder. Gemensamt för alla poddar är att det måste finnas en RSS-feed. 

Vill ni ha hjälp med utveckling och produktion av poddar? Kontakta oss.

Vad är en RSS-feed? 

– Det är som en innehållsförteckning som beskriver vilka avsnitt som finns, med lite metadata om själva podden. Det är också den adress som alla poddspelare prenumererar på.

Och sen? 

– I RSS-filen så länkar man till en ljudfil som är själva avsnittet. Det är dock här som själva ”smartheten” kan ligga. Vi länkar ju inte till det faktiska avsnittet, utan till en annan liten tjänst inom Podspace som håller koll på om det körs någon annonskomapanj på det här avsnittet, och om vi ska lägga in en dynamisk annons eller inte. Vi kan också se till att avsnittet hämtas geografiskt från en plats som är nära slutanvändaren inom vårt distributionsnätverk. 

Och statistik? 

– Det sista som händer är att vi samlar in och anonymiserar all data för att kunna mäta lyssningsfrekvens och räckvidd. 

Hur mäter man en poddlyssning?

– Eftersom Podspace inte har en egen spelare mäter vi endast via våra distributionsservrar. Det innebär att vi räknar när ett avsnitt börjar spelas, samt om man ”streamar”. För att en lyssning ska räknas är det några olika kriterier som måste uppfyllas. Dels måste man ladda ned motsvarande minst en minut av ljudfilen, och där räknar vi bara lyssningar en gång per användare per 24 timmar per avsnitt. Och så filtrerar vi bort data som kommer från kända ”bottar”, och liknande.

Podspace är ju en leverantör till Poddindex. Vad mäter man där? 

– Poddindex sammanställer den totala mängden lyssningar samt det unika antalet lyssnare, det som vi då räknar som den totala räckvidden för en podd.  Det presenteras per vecka så att man enkelt kan följa utvecklingen för en podd. Man kan också se att skillnaden på lyssningar och lyssnare blir större ju äldre podden är vilket helt enkelt beror på att en podd som har funnits länge har en större katalog och det är vanligt att trogna lyssnare går tillbaka och lyssnar om gamla avsnitt.

Vad är det viktigaste som en annonsör bör veta om hur man mäter lyssning?

– Precis som med all mätning i olika medier så är det ingen exakt vetenskap. Det viktigaste att komma ihåg är att om man tittar på data från vanliga poddspelare så går det egentligen inte att säga så mycket om ifall ett annonsbudskap faktiskt har lyssnats på eller inte, eftersom det fortfarande är vanligast att man automatiskt laddar ner hela avsnittet i förväg. Så en ”lyssning” betyder inte nödvändigtvis att personen i fråga har lyssnat än, eller att personen har lyssnat klart på hela avsnittet. Tittar man på Spotify så har de mer data då de ju har full kontroll över hela lyssnarens upplevelse. Därför kan de visa om lyssnaren har hoppat över olika delar av ett avsnitt. 

Vill ni ha hjälp med utveckling och produktion av poddar? Kontakta oss.

Branschen övergår nu till en ny mätstandard, kallad IAB2. Vad är det?

– Fördelen med IAB2 är att det är en internationell standard vilket dock kanske inte spelar så stor roll för annonsköparen, då det oftast sker inom samma marknad som podden riktar sig till. Däremot är det väldigt intressant då det gör det lättare att på ett rättvist jämföra marknadsandelar och tillväxt internationellt, och se hur olika länder förhåller sig till varandra. 

Nyfiken på att lära dig mer om Podspace? Här hittar du deras hemsida, och här deras blogg på Medium.

Se andra inlägg

SNS förlänger poddsatsning
Monopol Media 18 February 2020
Ny podd om ny teknik
Monopol Media 18 February 2020
Podd i kunskapens tjänst
Monopol Media 25 February 2020