Monopol Media AB
Skånegatan 81
115 35 Stockholm
559061-4425
Kontakt
Jacob Bursell

Podd i kunskapens tjänst

Monopol Media 25 February 2020

SNS förser beslutsfattare med faktaunderlag, och vill på den vägen verka för ett bättre samhälle. Här berättar Ilinca Benson om vilka utmaningar det innebär, och varför podd blev ett av verktygen i lådan.

Vem är du, och vad gör SNS? 

Jag är vice vd på SNS, som är en oberoende, icke-vinstdrivande organisation som tar fram och sprider forskning om viktiga samhällsfrågor. 

Hur gör ni det?

Vi driver forskningsprojekt, publicerar rapporter och ordnar en mängd seminarier och andra möten där vi sammanför personer från näringsliv, politik och offentlig förvaltning med forskare för att bidra till en saklig samhällsdebatt.  

Vilka vänder ni er till?

SNS uppdrag är i första hand att bidra till att ledande beslutsfattare, alltså till exempel politiker, företagsledare och myndighetschefer, kan fatta välgrundade beslut. Men i bredare bemärkelse vänder vi oss till alla som är intresserade av samhällsfrågor och nyfikna på forskning. 

Vill ni ha hjälp med utveckling och produktion av poddar? Kontakta oss.

Vad innebär det för utmaningar att nå ut med alla insikter som SNS bidrar till? 

En sak som vi jobbar mycket med är att hjälpa forskarna att kommunicera så att det är lätt för personer som inte själva är experter att förstå forskningen och hur de kan använda resultaten. 

Är det svårt?

En stor utmaning är konkurrensen om människors uppmärksamhet. Den tvingar oss att hela tiden tänka på: varför är detta relevant just nu? Vad är nyhetsvärdet? Vilka påverkas? Det är nyttigt.

Varför har ni valt att arbeta med just podd som kanal? 

Vi har märkt att podd växer mycket och jag tror många i SNS målgrupp är poddlyssnare. Det är ett effektivt medium. Man kan lyssna var som helst, samtidigt som man gör andra saker. Och som lyssnare känner man sig nära de som pratar, som om man är i samma rum och en del av samtalet. Det funkar också väldigt bra för SNS innehåll. Men vi kommunicerar så klart via andra kanaler också.

Vilka poddar gör ni, och vad fyller de för syfte? 

Dels spelar vi in SNS seminarier och paketerar dem som podd. Vi har valt att sända dem i sin helhet, eftersom vi tror att lyssnarna både är intresserade av föredragen och av diskussionen med panelen och publiken som kommer efteråt. Vi lägger stor omsorg vid att bjuda in rätt mix av talare, och publiken är också mycket insatt och kunnig. Poddarna är ett sätt att dela de här samtalen med fler. 

Podden SNS Reportage:

Vad gör ni mer?

För drygt ett år sedan startade vi också SNS reportage, som Monopol Media gör för oss. I den serien intervjuas forskare om rapporter som de har skrivit för SNS. Monopol Medias reportrar är bra på att kommentera forskningen på ett enkelt och underhållande sätt och tar ofta fram nya vinklar. Det är ett bra komplement till vår övriga kommunikation. 

Podden SNS Reportage:

Vilka lärdomar har du dragit om att använda podd som kommunikationskanal? 

Som beställare tycker jag att podd är så mycket enklare att producera än video, som kräver mer tid och resurser och ställer mycket högre krav på teknisk kvalitet för att kännas okej. Men det är ju inte ett magiskt trollspö för att nå ut. Mitt intryck är att det produceras väldigt mycket podd just nu, inte minst inom vår nisch ”samhällsfrågor”, kanske just för att det inte är så komplicerat. Frågan är vem som ska lyssna på alla dessa poddar. Jag har fått respekt för att det tar lång tid att bygga upp en trogen lyssnarkrets. Därför är en jätteviktig del av samarbetet med Monopol Media att avsnitten sänds i anslutning till podden Kapitalet, så att vi når deras lyssnare också.

Vill ni ha hjälp med utveckling och produktion av poddar? Kontakta oss.

Se andra inlägg

Under poddmarknadens motorhuv
Monopol Media 18 February 2020
SNS förlänger poddsatsning
Monopol Media 18 February 2020
Ny podd om ny teknik
Monopol Media 18 February 2020